PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH BIEGACZY

Home | news fabryka | PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH BIEGACZY
PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH BIEGACZY

PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH BIEGACZY

Bieganie – jak zacząć?
Chcesz zacząć biegać ale nie wiesz co powinieneś zrobić, by wstać z kanapy i ruszyć na swój pierwszy trening? Przeczytaj nasz krótki poradnik jak zdobyć i utrzymać motywację, stworzyć plan treningowy i realizować go z sukcesem.

Motywacja vs słomiany zapał
Dla wielu początkujących biegaczy przygoda z treningami kończy się po kilku sesjach. A to czasu mało, a to deszcz pada, a to szkoda butów… Kluczem do sukcesu jest wyrobienie sobie mocnej motywacji wewnętrznej. Najłatwiej zrobić to stawiając przed sobą cel (schudnięcie o 10 kg, ukończenie maratonu w czasie A), który będzie nam codziennie przypominał dlaczego warto wyjść pobiegać. Na motywację dobrze wpływają treningi z innymi osobami (może warto dołączyć do jakiejś grupy?) oraz dzielenie się osiągnięciami np. na portalach społecznościowych. Uznanie znajomych i pozytywne komentarze to sprawdzony czynnik pomagający zwalczyć słomiany zapał!

Plan treningowy
Równie ważne jest trenowanie z sensem. Na początek nie szalej, zacznij od marszobiegów, stopniowo zwiększając obciążenie i odległość. Organizm musi się przyzwyczaić do większej aktywności – potrzebuje na to czasu. Zaplanowanie aktywności na dłuższy okres czasu (np. w cyklach miesięcznych) pomoże wygospodarować czas i utrzymać motywację. Warto notować swoje osiągnięcia (np. w aplikacji do biegania) i monitorować ich postęp. Wysiłek należy zrównoważyć odpowiednią regeneracją po treningu. Może być ona aktywna (np. lekkie kręcenie na rowerze) lub pasywna (brak aktywności fizycznej, np. czytanie książek). Gdy pojawiają się wątpliwości i narastające zmęczenie (przetrenowanie) lepiej wykonać o jeden trening za mało, niż o jeden za dużo.

Pierwsze kroki
Co będzie potrzebne na początek? Z pewnością zapał i dobre buty. W obie te rzeczy warto inwestować. Dobry but uchroni przed kontuzją i pomoże czerpać radość z każdego kroku. Najlepiej kupować je w wyspecjalizowanych sklepach dla biegaczy, gdzie przed zakupem można sprawdzić sposób stawiania stopy na podłożu (supinacja i pronacja) oraz wybrać obuwie dostosowane do nawierzchni (asfalt, teren, bezdroża). W pierwszych miesiącach warto rozpocząć pracę z trenerem personalnym, który pomoże wyznaczyć cele, dopilnuje odpowiedniej regeneracji, zaproponuje różne ćwiczenia uzupełniające oraz wprowadzi suplementację. Zaletą tego wyboru jest to, że początkujący biegacz otrzymuje gotowy produkt, dopasowany do jego możliwości czasowych i fizycznych. Ma także pewność, że proporcje treningu są dobrze dobrane.

Można się również oprzeć na dostępnych w sieci planach treningowych, próbując je dostosować do swoich warunków i możliwości. Później, gdy już poznasz reakcje swojego ciała na wysiłek i nauczysz się odczytywać sygnały, które ci wysyła, będzie łatwiej pracować samodzielnie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.