Jak dobrze ubrać się na trening zimą

Home | debiutant | Jak dobrze ubrać się na trening zimą
Jak dobrze ubrać się na trening zimą

Jak dobrze ubrać się na trening zimą

Zima to pora roku, która ciągnie za sobą wiele argumentów do odpuszczenia treningu. Na dworze jest mróz, często pada śnieg i jest bardzo ślisko. Co jednak można zrobić, żeby treningi w tym okresie były przyjemniejsze? Co założyć na siebie, żebyśmy mogli czuć się komfortowo podczas biegu lub jazdy rowerem?

W okresie w którym temperatura nas nie rozpieszcza musimy pamiętać o tym, aby nie ubierać się zbyt ciepło. Ubranie ma nas chronić przed wychłodzeniem i przede wszystkim musi być wygodne, niekrępujące ruchów. Rozgrzać powinien nas już sam wysiłek , który za chwilę podejmiemy.

Bieg:

Podczas treningów biegowych musimy pamiętać, żeby nie ubierać się zbyt grubo i podczas wyjścia na zewnątrz powinno być nam trochę chłodno. Nasz organizm w trakcie ruchu zacznie się szybko ogrzewać i w momencie zbyt grubego stroju bardzo szybko możemy się zagrzać i przeziębić. Dlatego ważne jest, aby komfortowo zrobiło się nam dopiero po 3-4 kilometrach.

„Dół” :

Na stopy zakładamy grubsze i dłuższe skarpetki zakrywające kostki. Jeśli chodzi o spodnie wszystko zależne jest od własnych upodobań. Bardzo dobrym rozwiązaniem są spodnie typu „lycra” czyli mocno przylegające do ciała trzymające odpowiednia temperaturę i umożliwiające wygodne bieganie.

„Góra”:

Nie można przesadzać z zakładaniem na siebie bardzo grubej bluzy czy polaru. Dobrym rozwiązaniem jest koszulka termoaktywna oraz bluza, które w połączeniu z wysiłkiem wystarczą ,aby zapewnić komfort podczas treningu. Bluza nie może być luźna tylko dobrze przylegająca do ciała dla wygody ruchów podczas biegu. Na szyję warto założyć chustę typu buff, która ochroni również twarz przy niższych temperaturach lub kominiarkę. Na głowie powinniśmy mieć czapkę lub opaskę, która towarzyszy nam przez cały trening. Nie ściągamy jej w momencie, gdy zrobi nam się ciepło! Istotnym elementem ubioru są również rękawiczki.

Rower:

Na treningach rowerowych, w których osiągamy większa prędkość niż podczas biegu i bardziej jesteśmy narażeni na wiatr warto ubrać się trochę grubiej. Ale oczywiście również trzeba zwracać uwagę na często popełniany błąd ubierania zbyt grubych ciuchów. W trakcie intensywnej jazdy czy to na szosie czy w terenie nasz organizm się szybko ogrzewa i w momencie zbyt grubego ubioru po chwili jazdy ciuchy będą mokre i bardzo niewygodne.

„Dół”:

Stopy podczas jazdy zimą są narażone na odmarznięcie dlatego kluczowe dla komfortu jazdy jest odpowiednie zadbanie o ich temperaturę. Na rynku jest już sporo butów przystosowanych do jazdy w bardzo niskich temperaturach. Dobrym rozwiązaniem są również ochraniacze na buty, które chronią przed wychłodzeniem oraz przed wiatrem. Warto również założyć dwie pary skarpet w celu lepszego trzymania temperatury. Spodnie podobnie jak w bieganiu powinny być wygodne i nie krępujące ruchów oraz oczywiście ciepłe. Przy dużych minusach świetnym elementem będzie również odzież termiczna dodatkowo trzymająca ciepło.

„Góra”:

Ważne jest, aby nie zakładać żadnych grubych ciuchów! Zakładamy trzy warstwy, która podczas treningu w zupełności wystarczą do utrzymania odpowiedniej temperatury. Pierwsza koszulka powinna pełnić rolę pochłaniacza potu oraz skutecznie odprowadzać go na zewnątrz. Za ciepło odpowiedzialna jest druga warstwa z długim rękawem oraz główna warstwa czyli kurtka. Istotne jest ,aby  była ona bardzo dobrej jakości odpowiednio trzymająca ciepło i chroniąca nasze ciało przed zimnym i intensywnym wiatrem. Podczas jazdy rowerem musimy mieć na głowie pod kaskiem czapkę lub przy bardziej zimnych dniach kominiarkę, która również ochroni naszą twarz i szyję. Bardzo istotnym elementem naszego ubioru powinny być ciepłe ale wygodne rękawice najlepiej z windstoperu chroniące nasze dłonie przed wiatrem.

Zawody:

Zupełnie inaczej ma się kwestia ubioru podczas startu w zawodach w okresie zimowym na dystansach krótkich. Wtedy intensywność biegu jest dużo większa i ciepło zrobi nam się już na samym początku. W momencie, gdy założymy zbyt grube ciuchy możemy doprowadzić do przegrzania i zaraz na początku biegu poczuć się jak w saunie. Dobrze jest wtedy założyć strój w którym będziemy startować tak, żeby było nam chłodno i na nie założyć coś cieplejszego na rozgrzewkę. Dobrym rozwiązaniem są rozpinane bluzy oraz spodnie, które bardzo szybko można ściągnąć parę minut przed startem.                                                                                                                                                             Po zakończeniu startu należy pamiętać o jak najszybszym założeniu dodatkowej bluzy ,a w przypadku wiatru kurtki , która nas przed nim ochroni. Kluczowe jest założenie czapki jeśli podczas biegu jej nie używaliśmy lub zmiana używanej, mokrej na inną na suchą.

Zima tylko tak strasznie wygląda. W momencie odpowiedniego przygotowania stroju treningi nie są problemem ,a stają się przyjemnością. Zadbajmy odpowiednio o nasze ubranie ,a żaden wiatr ani mróz nie będzie nam straszny!

Trzymajcie się ciepło!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.