Niedobór żelaza – jaki ma wpływ na organizm wytrzymałościowca

Niedobór żelaza – jaki ma wpływ na organizm wytrzymałościowca

Bardzo często w kręgach sportowców słychać o problemie z niedoborem żelaza . Jego niskie poziomy bardzo często wiążą się ze zmęczeniem organizmu i złym samopoczuciem. Żelazo to ważny składnik w organizmie każdego człowieka, ale ze względu na rolę jaką odgrywa w transporcie tlenu do pracujących mięśni przede wszystkim kluczowy dla osób prowadzących aktywny tryb życia.

Znalezione obrazy dla zapytania tired

Czym tak naprawdę jest żelazo?

Jest to niezbędny składnik hemoglobiny, która transportuje zarówno tlen jak i dwutlenek węgla we krwi. Odgrywa również ważną rolę w przenoszeniu tlenu w komórkach mięśniowych oraz wspomaga produkcje ATP czyli głównego źródła energii organizmu.

Jest to bardzo ważny minerał, który musimy dostarczać z dietą lub w szczególnych przypadkach poprzez suplementację ponieważ organizm nie produkuje go w sposób naturalny. Niedobór żelaza prowadzi do niedokrwistości czyli po prostu jego braku we krwi co może spowodować anemię. Ponadto poziomy hemoglobiny w tym przypadku są również niskie.

Niedobór żelaza u sportowców wytrzymałościowych

Niski poziom żelaza w organizmie sportowców powoduję osłabienie, mniejsze zdolności do ruchu i brak chęci do działania. Ma to ogromny wpław na jakość wykonywanych treningów oraz odpowiednia regenerację po treningu. Braki żelaza znacząco ograniczają wydolność organizmu oraz prawidłowe funkcjonowanie tkanki mięśniowej. Dlatego w przypadku sportowców wytrzymałościowych kluczowym elementem są częste badania krwi, które określą jego poziom w naszym ciele.

Jak unikać niedoboru żelaza?

Ważne jest to, aby dostarczać żelazo przede wszystkim z diety, a nie od razu decydować się na suplementację. Przy odpowiednim odżywianiu jesteśmy w stanie utrzymać prawidłowy poziom żelaza w organizmie. Największe wchłanianie żelaza przez organizm bo aż do 25% ma mięso. Żelazo, które znajduję się w warzywach czy też w suplementach wchłaniane jest tylko w 3 do 15 procentach. Warto skoncentrować się na tym co jemy i jaki ma to wpływ na ilość żelaza, którą wchłaniamy. Dodatkowo spożywanie dużej ilości witaminy C pomaga organizmowi zatrzymywać żelazo i zwiększać jej absorbcję z różnych źródeł. W przypadku sportowców kluczowe jest, aby w okresach mocnych treningów bardzo pilnować to co jemy oraz w jakich ilościach, żeby nie doprowadzić do braku jakiegoś ze składników. Jedną z rzeczy, którą można zrobić natychmiast jest ograniczenie spożycia herbaty, kawy oraz alkoholu ponieważ negatywnie wpływają one na wchłanianie żelaza.

Znalezione obrazy dla zapytania żelazo

Częsta kontrola naszego organizmu oraz świadome jedzenie mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie na treningach co później w znaczącym stopniu przekłada się na wyniki na zawodach. Nie można lekceważyć jakichkolwiek sygnałów organizmu tylko od razu reagować i szybko zapobiegać problemom! Zostań człowiekiem z żelaza! 😉

Bądź zdrów !

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.