Jaki dystans wybrać na początku?

Home | debiutant | Jaki dystans wybrać na początku?
Jaki dystans wybrać na początku?

Jaki dystans wybrać na początku?

W ostatnim dziesięcioleciu Triathlon osiągnął najwyższy poziom. Mnóstwo osób startowało już w różnego rodzaju imprezach triathlonowych na całym świecie. Organizatorzy prześcigają się organizacją kolejnych, aby nadążyć za popytem tej bardzo młodej dyscypliny. Jest to dobra informacja dla zapaleńców ponieważ powstające nowe wyścigi w różnych zakątkach naszego kraju znacząco ułatwiają udział w zawodach nawet bardzo blisko swojego miejsca zamieszkania. Dystanse również są bardzo zróżnicowane i każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie.

Dla zawodników zaczynających treningi kluczową rzeczą na samym początku jest odpowiednie dobranie dystansu do jakiego będziemy się przygotowywać. Oto zestawienie najpopularniejszych:

Pływanie Rower Bieg
Sprint 750 m 20 km 5 km
Olimpijka 1500m 40 km 10 km
½ Ironman 1900m 90 km 21km
Ironman 3800m 180 km 42 km

 

Dystanse są bardzo zróżnicowane i odmienne od siebie dlatego odpowiednie przemyślenie tego na którym chcemy wystartować bardzo ułatwi podejście do treningów.

Sprint jest jednym z najkrótszych dystansów w Triathlonie i świetną alternatywą dla zawodników, którzy chcą spróbować czegoś nowego w życiu i postawić sobie kolejne wyzwanie. Poszczególne dyscypliny są stosunkowo krótkie i nawet bez większej styczności z którąś z nich wcześniej jesteś w stanie ukończyć zawody! Warto zaczynać od czegoś mniejszego i stopniowo rozbudowywać swoje cele.

Dystans olimpijski wymaga już większego zaangażowania i poświęcenia czasu na treningach. Odpowiedni dla osób, które chcą czegoś więcej i rywalizacja sportowa nie jest im obca. Poszczególne dystanse wymagają odpowiednich umiejętności i próba startu „ z marszu” może skończyć się zniechęceniem i odpuszczeniem treningów, a przecież nie o to w tym wszystkim chodzi. To ma być zabawa!

Kolejnym etapem może być start w ½ ironmana. Tutaj przygotowanie musi być na bardzo wysokim poziomie! Dystans jest bardzo wymagający i przeznaczony przede wszystkim dla osób, które od kilku lat trenują Triathlon i wiedzą co z czym połączyć, aby szczęśliwie przekroczyć linię mety. Start zalecany dla starych wyjadaczy stawiających sobie wysoko poprzeczkę i mających doświadczenie w startach na krótszych dystansach.

You are an Ironman ! Każdy zawodnik chciałby w swojej karierze usłyszeć te słowa na mecie! Jest to jednak przeznaczone tylko dla prawdziwych wyjadaczy dla, których ciężki i długotrwały trening jest chlebem powszednim, a ogromne wyrzeczenia idą w parzę z latami doświadczenie w startach na krótszych dystansach.

Kilka ważnych kwestii, na które warto zwrócić uwagę przed dobraniem dystansu:

Zdrowie:

To ono jest przecież najważniejsze! Przed podjęciem decyzji o starcie warto udać się na wizytę lekarską zbadać krew, sprawdzić kondycję płuc i serca. To kluczowy element weryfikujący czy trening jest w ogóle możliwy i jak bardzo możemy pozwolić sobie na jego intensywność. Nie odpuszczaj badań! Sprawdzaj stan swojego organizmu kilka razy w sezonie!

Czas:

Zastanów się ile czasu w ciągu tygodnia jesteś w stanie poświęcić na przygotowanie w połączeniu z innymi obowiązkami dnia codziennego. Odpowiednie zaplanowanie kalendarza i jego weryfikacją zobrazuję czy jesteś w stanie przygotować się do dłuższego dystansu, który wymaga większej ilości treningów czy lepiej skupić się tylko na dystansie krótkim.

Sprzęt:

Na początku przygody z triathlonem nie potrzebujesz od razu kosmicznych rowerów i innych gadżetów, z których korzystają bardziej doświadczeni zawodnicy startujący na dłuższych dystansach. Będąc na początku jesteś w stanie często skompletować sprzęt  elementów, które posiadasz w domu. Nie porywaj się więc na długie dystanse bez odpowiedniego sprzętu! Zacznij od tego co masz, sprawdź czy Cię to interesuję i później zacznij inwestować.

Budżet:

Triathlon to sport, który wymaga sporego nakładu finansowego, gdy bardziej się w niego zaangażujemy. Zwróć na to uwagę podczas podejmowania decyzji o wyborze dystansu. Czym dłuższy tym pieniądze wydane na przygotowanie będą większe. Potrzeba wtedy więcej sesji treningowych, odpowiedniej suplementacji oraz diety, droższych gadżetów. Wpisowe na zawody również rosną wraz z dystansem. Przemyśl ile jesteś w stanie wydać na początku i świadomie podejmij decyzję o starcie na danym dystansie!

 

Przeszłość:

Jest ona bardzo ważnym elementem podczas doboru zawodów. Jeśli wcześniej trenowałeś jakąś dyscyplinę sportów wytrzymałościowych na pewno łatwiej będzie Tobie przejść przez przygotowanie i wystartować na dłuższym dystansie. Jednak, gdy wcześniej nic nie robiłeś albo nie potrafisz pływać podejdz do tego z głową i zacznij od czegoś krótszego. Wszystko w swoim czasie!

Odpowiedni dystans dobrany pod zawodnika to ogromny krok w celu realizacji jego celów! Zrób to mądrze bez zgrywania bohatera i odpowiednio dobierz go pod swoje możliwości. Triathlon ma być od początku dla Ciebie zabawą i to z uśmiechem na twarzy powinieneś mijać metą! A co będzie później? Czas pokarze, dystans zawsze można wydłużyć !

Powodzenia!

Leave a Reply

Your email address will not be published.